another decade of california color: suitable for framing

- You are the detective.
- You are the art critic. That’s right.
(Columbo – Suitable for Framing, 1971)

For the tenth show at Essays and Observations, Galerie C&V will show selected results of an investigation begun in 2009. This inquiry revolves around a catalogue produced for an exhibition at Pace Gallery in November 1970. The show, titled “A Decade of California Color”, purported to present the essence of Los Angeles’ and US West Coast art for a New York audience. The artist selection was prescient, with Larry Bell, Robert Irwin, John McCracken and Ed Ruscha among the thirteen artists presented.

After a period of comparative neglect, Californian art has in recent years made a return to the critical agenda. Indeed, March 14 sees the opening in Berlin of the retrospective “Pacific Standard Time”, at Martin Gropius Bau, in which several artists of the Pace show also have a presence. This show aims to historicize artistic production in Los Angeles from 1950-1980.

Galerie C&V’s investigation began with the discovery of a counterfeit copy of the catalogue accompanying the 1970 Pace show. The catalogue takes the form of a wraparound folder containing a set of loose pages, one for each of the thirteen artists who took part in the show, plus a cover sheet displaying the title of the show. The cover of the fake catalogue reveals that the “i” at the end of one the artists’ names — Charles Arnoldi — has been retouched, so that the name reads Charles Arnold. The sheet corresponding to Charles Arnoldi in the counterfeit catalogue is replaced by one referring to a “Charles Arnold”, showing a piece of work not by Arnoldi, and an artist’s picture that is likewise not him. Close inspection of this photograph of an unknown man reveals that he has in his hand a picture of the real Arnoldi, the picture that was used for his page in the authentic Pace catalogue.

Who is Charles Arnold? Why go to the trouble of faking a catalogue about a show “he” never took part in? Why replace Charles Arnoldi, and not one of the other 12 artists featured in the exhibition? Perhaps our questions should be rather thus formulated: “how is art history written, and by whom?”

Starting from Charles Arnold’s missing “i”, Galerie C&V have developed an extensive archive of evidence. At Essays and Observations they focus on lines of inquiry pertaining to the artwork depicted in the fake catalogue page. This object has been reproduced for Galerie C&V by Jack Brogan’s studio in Los Angeles, which has been responsible for the production of many emblematic Californian artworks since the 1960s. The title “Suitable for Framing” questions the status of that object, particularly in relation to the actual Californian artworks shown simultaneously at the Martin Gropius Bau.

Galerie C&V are: Alexander Mayer, Jo Zahn and Jörn Zehe. / www.the-missing-i.com

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In der zehnten Ausstellung bei Essays and Observations zeigen Galerie C&V Ausschnitte einer 2009 begonnenen Untersuchung. Ausgangspunkt ist ein Katalog, der im November 1970 anlässlich der Ausstellung “A Decade of California Color” in der New Yorker Pace Gallery erschienen ist. Diese Ausstellung war ein Versuch, West Coast Kunst in New York zu etablieren. Die Auswahl der Künstler, mit Namen wie Larry Bell, John McCracken, Robert Irwin und Ed Ruscha, war aus heutiger Sicht durchaus wegweisend.

Kalifornische Kunst eben dieser Dekade hat in den letzten Jahren eine neue Wertschätzung erfahren. Passend dazu eröffnet am 14. März im Berliner Martin Gropius Bau die Retrospektive “Pacific Standard Time. Kunst aus Los Angeles 1950-1980″, in der sich die meisten Künstler der Pace-Ausstellung wiederfinden.

Bei dem Ausstellungskatalog von 1970 handelt es sich um eine Loseblattsammlung, eine Mappe mit jeweils einem Blatt für jeden der dreizehn teilnehmenden Künstler sowie einem mit dem Titel der Ausstellung. Galerie C&V entdeckten bei einem Exemplar dieses Katalogs eine Fälschung. Auf dem Umschlag fanden sich Spuren einer Retusche: Das “i” am Ende des Namens Charles Arnoldi war entfernt worden. Auch Charles Arnoldis Künstlerblatt wurde durch das eines gewissen “Charles Arnold” ersetzt. Die Seite zeigt das Porträtfoto einer unbekannten Person sowie die Abbildung eines Kunstwerks mit der Bildunterschrift “Untitled, 1970, colored wax on glass”.

Wer ist Charles Arnold? Warum eine solche Fälschung? Warum gerade Charles Arnoldi und nicht einer der anderen zwölf beteiligten Künstler? Vielleicht müsste die Frage so lauten: Wie wird Kunstgeschichte geschrieben und von wem?

Bei Essays and Observations verfolgen Galerie C&V Spuren, die von dem auf der gefälschten Seite abgebildeten Kunstwerk ausgehen. Eine Re/Produktion dieser Abbildung wurde von Galerie C&V bei Jack Brogan in Los Angeles in Auftrag gegeben. Dessen Werkstatt ist der Ort der Fertigung zahlreicher emblematischer Kunstwerke in Los Angeles seit den 1960er Jahren.

Der Titel “Suitable for Framing” hinterfragt den Status dieses Objekts, besonders in Bezug zu den zeitgleich im Martin Gropius Bau gezeigten kalifornischen Kunstwerken.

Galerie C&V sind Alexander Mayer, Jo Zahn und Jörn Zehe. / www.the-missing-i.com

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